شهید منصور رضائی
شهید عیسی منفرد ایده لو
شهید نوروزعلی سلیم نژاد
شهید حسین رضائی
شهید یدالله ابراهیمی
شهید یوسف شهبازپور
شهید ابوالقاسم صبری
شهید علی شهبازی
شهید عبدالله طهماسبی
شهید اباذر عظیم پور
شهید عزیز سلیم نژاد
شهید جاویدالاثر فریدون اسماعیل نژاد
  • کد نمایش افراد آنلاین
  • اختلاف ترک و فارس – رویا، واقعیت یا توطئه؟ بخش اول

    (با سلام خدمت تمامی دوستان. با عرض پوزش  به علت حجم بالای مقاله ارسالی توسط آقای اسدی، این مقاله در سه بخش خدمت دوستان ارایه می گردد.)

    اختلاف ترک و فارس – رویا، واقعیت  یا توطئه ؟

    این روزها فضای مجازی و محاورات روزمره جوانان پر است از مطالب و پستهایی در باره اختلاف و درگیری ما بین فارسها و ترکها و لرها و گیلکها و غیره در ایران که واقعا نکته متاثر کننده ای است و عده ای هم ناآگاه و آگاهانه بر تنور این مسئله میدمند. البته تفاوتهای فرهنگی و قومی و نژادی در هر جامعه ای  امری پذیرفته و طبیعی است ولی این مسئله که این تفاوتها تبدیل به دشمنی گردد مذموم  می باشد و حتی میتواند موجودیت یک کشور را با خطر مواجه نماید، زیرا که یک کشور مجموعه ای  متشکل از ادیان و  اقوام و ملیتها و فرهنگهای مختلف است که مجموعا تشکیل یک ملت واحد در یک محدوده جغرافیایی را می دهند.

    اما موضوعی که در تحقیق فعلی مورد بررسی قرار گرفته است موضوع  اختلاف و دشمنی مابین دو گروه فارس و ترک و چرایی آن می باشد؛ چون این دو گروه قومی و زبانی  بخش عظیمی از جغرافیای طبیعی و تاریخی و زبانی کشور ما را به خود اختصاص داده اند و دو گروه عمده تشکیل دهنده کشور ایران می باشند و هم این که چون ما خود نیز آذربایجانی و ترک زبان می باشیم ضرورت دارد که جهت آگاهی جوانان عزیزمان این موضوع و سابقه و علت آن و عوامل تشدید کننده مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.

    هر تحقیقی مبتنی بر پیش فرضهایی است که محقق بر اساس آن تحقیق خود را انجام میدهد و سعی در اثبات مفروضات خود دارد و بی طرفی قبل از شروع تحقیق نمیتواند معنایی داشته باشد، اما نکته مهم عدم دخالت ذهنیات خود در تحقیق است که در اینجا سعی شده است که اثبات مفروضات بر اساس مدارک و مستندات متقن باشد و باقی دیگر به قضاوت خواننده است.

     دوستان و همراهان عزیز، مطالب عرضه شده از منابع مختلف جمع آوری گردیده است و حتی الامکان سعی شده است از منابع بی طرف باشد. هیچ کاری نمیتواند بدون عیب و نقص باشد و تنها دیکته نانوشته است که غلط ندارد و بنده در این راه نیازمند راهنمایی و  هدایت بزرگواران می باشم و منتظر نظرات و انتقادات راهگشای فرهیختگان عزیز می مانم.

     

    آذربایجان در عهد باستان و زبان آن

    در باره نام و حدود آذربایجان و ریشه های آن مناقشه بسیار است، استعداد این سرزمین برای واقع شدن در مرکز مباحثات تاریخی – فرهنگی و سیاسی خود نشان از سرگذشتی پرفراز و نشیب دارد. اقوام و ملیتهای مختلف هر کدام نشانه ای در این سرزمین دارند، از سنگ نبشه اورارتویی و آتشکده ها و مسجد های قدیمی و امام زاده ها و کلیسا ها و خانقاه ها و غیره می توان پی برد که مردم این سرزمین چه دگرگونیهای سخت و جانکاهی را پشت سر گذاشته اند. عده ای برای نام آن منشا ترکی قایل می شوند که این نظر از سوی دولت جمهوری آذربایجان نیز مورد حمایت قرار دارد و عده ای برای آن منشا در ارتباط با آذر و آتشکده ها قایل می شوند که از سوی پان ایرانیست ها مورد حمایت قرار دارد ولی  با این حال بیشتر پژوهشگران در این زمینه توافق دارند که نام آن از نام آتورپات یا آتروپارت حاکم این سرزمین در زمان حمله اسکندر مقدونی گرفته شده است و در ادوار و زبانهای مختلف به تلفظ های مختلف تغییر کرده است. واژه آذربایجان خود فارسی است و در تحول واژه ها از پهلوی به فارسی آتورپاتگان به آذربایجان تغییر شکل داده است و عربی آن آذربیجان است.  پروفسور اقرار علی اف بشدت با نظر کسانی که دنبال ریشه ترکی برای آن می گردند مخالفت کرده و همان آتورپاتگان را صحیح میداند ( تاریخ آتورپاتگان – اقرار علی اف). اما آنچه در باره نقش آتورپات در تاریخ این سرزمین گفته می شود بدین معنا نیست که تمدن آذربایجان از آتورپات شروع می شود بلکه قبل از آن نیز تمدن باشکوهی در آن منطقه وجود داشته که از کرانه های دریاچه وان شروع شده و تا سواحل کاسپین امتداد داشته و به زبان اورارتویی و ماننایی سخن می گفتند. ( نظری به تاریخ آذربایجان – جواد مشکور).  یکی از آثار بجا مانده از این تمدن سنگ نوشته ای است در روستای رازلیق سراب به خط اورارتویی که شرح فتوحات یکی از پادشاهان این تمدن است.

    بعدها مادها به صورت دسته های بزرگ انسانی وارد آذربایجان شدند و با الهام از تمدن ماننا دولتی به وجود آوردند. حکمرانی مادها موجب شد که زبان مادی به عنوان یک زبان عمومی در آذربایجان به ویژه بخش جنوبی آن پذیرفته شود و در بخش شمالی آن زبان اقوام محلی همچنان رواج داشت. در سده 6 پیش از میلاد قبیله دیگری از اقوام هند- اروپایی به نام پارس ها سر به شورش برداشتند و به رهبری کوروش بر مادها غلبه کردند. بدین ترتیب با دگرگونی در حکومت زبان پارسی مورد پشتیبانی قرار گرفت و به صورت زبان پهلوی با دو شاخه  پارتی و ساسانی کم کم جای زبان مادی را گرفته و مورد پذیرش قرار گرفت. ابن ندیم در سال 377 هجری و در کتاب لغت نامه خود به نقل از ابن مقفع می نویسد: زبان پهلوی زبانی است که مردم اصفهان و ری و همدان و ماه نهاوند و آذربایجان بدان سخن می گویند. ( الفهرست – ابن  ندیم). همچنین حمد ا...مستوفی در کتاب تاریخ خود مینویسد: زبان پهلوی که در آذربایجان مردم بدان سخن می گفتند آمیخته ای از زبان پهلوی و ماننایی و آرانی و ارمنی و یونانی بود.( نزهه القلوب – حمد ا...مستوفی )

    اسلامی شدن آتورپاتگان هنگامی تحقق یافت که ارتش عرب در پی پیروزی های خود در جبهه های غرب ایران رو به سوی شمال آورد و پس از ناامیدی از فتح گیلان به سوی شمالغربی هجوم آورد و در سال 21 قمری بر منطقه ای که به عربی آذربیجان نامیده شد تسلط یافت. جغرافی نویسان مسلمان چون ابن حوقل و یاقوت حموی  مرز های آذربایجان را از جنوب به زنجان و از خاور به دیلمان و طارم و گیلان و از باختر به فاراسان و از شمال به رودخانه ارس محدود دانسته و سرزمین های شمال ارس را آران نامیده اند. چنانچه از این تعریف بر می آید سرزمینهایی که امروز جزو جمهوری آذربایجان می باشند در عهد اسلام آران نامیده می شدند.

     

    آذربایجان در عهد اسلام و ورود ترکان

    ترکان مردمانی از نژاد سفید هستند آنها دارای صورتی گرد متمایل به بیضی و قدی متوسط هستند. پدران ترکان قدیم 1700 سال پیش از میلاد بر سرزمینهای پیرامون کوه تیان شان حاکم بودند. اولین دولت ترک در سده 6 میلادی توسط گوگ ترکها تشکیل شد و بعد از آن این نام به این ملت تعلق گرفت. ترکان در 656 میلادی در کرانه های جیحون مستقر شدند و تاشکند و سمرقند و بخارا را بدست گرفتند. نخستین یورش اعراب بسوی این مناطق توسط ابن قتیبه فرماندهی میشد و اعراب در سال 751 میلادی به فرماندهی زیاد بن صالح چینی ها را به طور کامل شکست دادند و اسلام تا کرانه های سیحون پیش رفت.

     اولین قوم از ترکان که اسلام آوردند قارلوق ها بودند. گروه بزرگی از ترکان در پایان سده چهارم هجری وارد ایران شدند، ترکانی که به ایران آمدند بیشتر از قبایل اوغوز ( غز) بودند که از مهمترین قبایل ترک بودند. ترکان غربی یعنی ساکنین شرق دریای خزر – ایران – ترکیه – آذربایجان – عراق  و بالکان از قبایل اوغوز هستند.  زبان ترکی در نتیجه کوچ بزرگ ترکها به آسیای صغیر در قرن 11 میلادی وارد منطقه آذربایجان شد و این زبان جدید بتدریج جای زبان پارسی  را گرفت و زبان مسلط منطقه شد.

    نخستین گروه قبایل اوغوز شامل 2000 چادر در سال 1029 میلادی برابر 420 هجری قمری وارد و به وسیله وهسودان پذیرفته شدند. سلجوقیان که دسته ای از اوغوزها بودند پس از شکست از سلطان محمود غزنوی به سرزمین های داخلی ایران تاختند و وارد آذربایجان شدند. در سال 431 هجری آنان به فرماندهی طغرل توانستند سلطان محمود غزنوی را در جنگ دندانقان شکست دهند و حکومت سلسله پادشاهی سلجوقیان را پایه گذاری کنند. اوغوزها در ایران حکومت پادشاهی سلجوقیان و در آسیای صغیر حکومت پادشاهی عثمانی را به وجود آوردند. ایران زمان سلجوقیان به قلمروی رسید که پس از هخامنشیان و ساسانیان پهناورترین قلمرو طول تاریخ ایران بود. حکومت سلجوقیان میراث دار پادشاهی غزنویان بود همچنان که غزنویان نیز در ترویج علم و ادب به ویژه زبان پارسی دری دنباله رو سامانیان بودند. سلجوقیان به رونق زبان پارسی دری همت گماشتند و آن را تا آسیای صغیر گسترش دادند. آنان چون کار حکومت را از خراسان آغاز کرده بودند برای امور دیوانی از دبیران خراسانی سود بردند و کلیه دفاتر به زبان پارسی نگاشته می شد.

    با ورود سلجوقیان به آذربایجان عصر درخشانی از ادبیات این سرزمین آغاز شد و در این زمان چهار زبان عربی و پارسی دری و پارسی پهلوی و ترکی رواج داشت. زبان پارسی بیشتر در امور دیوانی و سپاهی رایج بود و زبان ترکی نیز بیشتر در میان توده مردم بکار میرفت. از این دوران بود که همزیستی این دو زبان آغاز شد و شعرا و ادبا و فرهیختگان ایرانی به هر دو زبان تسلط کامل داشتند و کمتر شاعر و یا نویسنده ای پیدا می شود که به هر دو زبان  کتابت نکرده باشد و این همزیستی فرهنگی لاجرم در زندگی روزمره آحاد جامعه نیز خود را نشان می داد. از این دوران به بعد دوران اوج شکوفایی ادبیات ترکی و فارسی آغاز می شود. (غیر از وقفه ای کوتاه در زمان هجوم مغولان) بخصوص که بیشتر حکومتهای پادشاهی که در ایران به قدرت رسیدند به نوعی ترک بودند ولی هر دو زبان رواج کامل داشت و این همزیستی قومی و زبانی ادامه داشت تا آغاز سده 18 میلادی.





    موضوع: مقالات ایده لویی ها،
    برچسب ها: ترک، فارس، انگلیس، آذربایجان،
    [ یکشنبه 14 تیر 1394 ] [ 06:00 ب.ظ ] [ جعفر اسدی ]
    رفتن به بالای صفحه
    ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

    شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو